Origenes – Om grunderna och målet Bok I
Kapitel III: Om den helige Ande
Det som har konstaterats hittills är att Gud är ofödd men samtidigt finns det en Fader och en Son. Skriften är inspirerad av DHA.[7] Ingen kan tala värdigt nog om Gud, man kan endast få en liten insikt genom att begrunda skapelsen, den mänskliga andens erfarenhet och Skriften. (1)
DHA:s existens finns belagd i flera skriftställen. [8] "Av allt detta vi att den helige Andes väsen är av sådan makt och värdighet att det frälsande dopet inte kan äga rum på annat sätt än genom den över allt höjda treenighetens auktoritet, nämligen genom Faderns och Sonens och den helige Andes samtida nämnande. (Matt 28:19) Med den ofödde Gud Fadern och hans enfödde Son binds alltså även DHA:s namn. Den som hädar DHA sägs dessutom inte ha förlåtelse. (Matt 12:32) (2)
Materian är inte evig och inte heller människans själar. Men om DHA säger O. att "Ända till idag har vi inte funnit något ställe i de heliga skrifterna, där den helige Ande sägs vara gjord eller skapad...". DHA nämns också i Gen 1:2 i textens andliga innebörd. (3) "Varje kännedom om Fadern nås genom Sonens uppenbarelse i den helige Ande, så att de båda...bildar grunden för vetandet om Gud Fader."[9]
Men Anden kommer inte till vår kännedom genom Sonens uppenbarelse. Ifall Anden lär känna Fadern genom uppenbarelse av Sonen går den från okunnighet till vetande. I sådana fall vad den helige Ande tidigare något annat. DHA. var själv alltid till och är evig som Gud. Därför kan man räkna DHA till den oföränderliga treenighetens enhet. (4)
Sonen sträcker sig över allt som finns till. DHA är endast hos de som inte är i Satans våld (Joh 5:19) och har vänt sig mot Gud. De som har vänt om går fram på vägen Jesus kristus och förblir i Gud. [10] (5) Alla levande väsen är delaktiga i Guds Logos och bär därigenom små sädeskorn av visheten och rättfärdigheten som är Kristus. O. säger lite tentativt att "och han blåste livsande på hennes ansikte och så blev människan en levande själ" (gen 2:7) kan förstås allmänt som att alla har delaktighet i Gud, men också det som har sagts om DHA, alltså endast de heliga har Anden. (6) Men Gud tar också bort sin Ande från de ovärdiga.[11] På så vis bor inte DHA i alla och inte i den som är "kött" utan i dem som är ande. Det är därför Anden gavs via apostlarnas handpåläggning efter nåden i dopet.[12] Jesus sade "tag emot helig Ande" först när han hade blivit den förstfödde av de döda" (Kol 1:18). Den nya säcken är dopet, vinet är DHA. Verkan av Fadern, Sonen och Andens makt sträcker sig utan åtskillnad till hela skapelsen, men Anden ges bara åt de heliga. (7)
Eftersom alla har ett frö av visheten (Kristus) i sig kan man synda mot Kristus och få förlåtelse. Men de som har Anden och syndar mot den gör ett större fall och hädar mot Anden. "[Paulus]... han framställer treenighetens kraft såsom en (enda) , när han säger: Gåvorna är olika men Anden densamma.". Andens gåva förmedlas genom Sonens tjänst och verkas av Gud Fader. (7)
Fadern, Sonen och Anden är en enhet men har en inbördes ordning. Existensen eller livet ges av Fadern, förnuftet av Sonen (Logos) och heliggörelsen av Anden. O. menar att alla som helgas av Anden får vishetens gåva. När Paulus radar upp de olika gåvorna i 1 Kor 12:6 slutar han med "Allt detta åstadkommer en och samma Ande". Detta innebär för O. att alla således har Visheten om de har Anden. "Så visar sig Faderns verk...såsom klarare och mer storartat, när var och en genom delaktighet i Kristus...gör framsteg och når allt högre stadier." På detta vis tar alla emot visheten och kunskapens gåva. Genom detta smakar man en salighet som skapar en längtan efter saligheten och får den att tillta och växa. De finns de som blir mätta på saligheten och dessa kan gradvis falla bort från den. Man kan dock besinna sig och åter bygga upp det som blev försummat. (8)