Origenes – Om grunderna och målet Bok I

Origenes – Om grunderna och målet Bok I

Kapitel V: Om de förnuftiga väsendena

Det finns olika typer av ämbeten arter och ordningar, heliga och onda. Guds änglar är tjänstbara andar som betjänar Guds frälsnings syfte. O. läser Ef. 1:20 "högt över alla härskare och makter och krafter och herravälden, över alla namn som finns att nämna, såväl i denna tiden som i den kommande." som att det finns makter som inte nämns, samt att det finns makter i den tillkommande världen.  (1)

Vidare hamnar alla som avviker från förnuftets gränser och regler i synd genom att försumma det som är rätt och rättvist. Alltså kan alla med förnuft förtjäna antingen lovord och klander. Vidare finns Satan, om han är världens furste eller om dessa är olika är inte helt klarlagt. (Joh 12:31) Världens furstar har en förgänglig vishet (1 kor 2:6) om dessa är Satan eller någon annan är inte klarlagt.  Efter de som härskas nämns också makter. Det är tal om ondskans makter i himlarymderna (Ef 6:12) Demonerna är makter, men de kommer kuvas av Jesus (Fil 2:10)  Människorna är även de förnuftsvarelser. Bland dessa finns skilda grupper, t.ex. Israel, Herrens folk. Läran om den mänskliga själen bör begrundas i samband med de övriga förnuftsväsendena. (2)

Frågan är huruvida de onda och de goda makterna har skapats med en inneboende godhet eller ondska. Är likaså några skapade till att härska och andra till att underordna sig? O. kommer fram till att ondskan i sådana fall behöver tillskrivas Gud. "Resultatet av detta blir, att det hos varje skapad varelse berott på dess eget verk och egna åtgärder, att dessa krafter, som tycks utöva dominans eller makt eller herravälde över andra, får sin rang och plats över dem...genom egen förskyllan och inte genom företräde i skapelsen". (3)

Detta behöver underbyggas av Skriften. O. tar berättelsen om Tyrus fall som ett exempel. I en andlig mening läser han detta som en berättelse om en högre makt. (Hes 28:11-19) Denna skapades med härlighet men missgärningar påträffades efter detta hos honom. (4) Vidare står det i Jesaja om Lucifer och dennes fall genom sina egna handlingar. (Jes 14:12-22) Ifall Lucifer till sin natur var mörker skulle han inte kallas för Lucifer (morgonstjärnan).  O. kommer så fram till "att det beror av oss och våra handlingar om vi skall vara saliga oc heliga. (Det beror också av oss) om vi genom tröghet och försumlighet faller ifrån saligheten till ondska och fördärv..." (5)

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.