Origenes – Om grunderna och målet Bok I

Origenes – Om grunderna och målet Bok I

Kapitel I: Om Gud

O. inleder med att försöka räta ut några missuppfattningar angående Gud. Det finns de som tolkar "...Gud...är en förtärande eld..." (5 mos 4:24) samt "Gud är Ande..." (Joh 4:24) som att Gud är kroppslig (fysisk). Detta är för O. en underlig läsning. Det står också att Gud är ljus (Joh 1:5) men detta betyder inte att Gud är som en solstråle. Det handlar snarare om att Gud upplyser förståndet och det är därför det står att "I ditt ljus skall vi se ljus" (Ps 36:10). Ifall man håller med om denna premiss måste bilden om Gud som en förtärande eld också ha en annan betydelse. O. tolkar det som att Gud förtär sinnets onda tankar och gör dem till ett rent och värdigt tempel åt sig." (1-2)  Det är också orimligt att tolka "Ande" som kropp eftersom Skriften har som vana att beteckna okroppsliga saker som "Ande", som t.ex. DHA som de troende har del av. Detta kan omöjligt tänkas kroppsligt. Detta stöds dessutom av Joh 4:21ff där Jesus säger att Gud tillbeds i en icke-fysisk Ande. (2-4)

Nu när detta är etablerat är det också viktigt att förstå att människan inte kan greppa Gud. Han är för stor för vårt förstånd som har blivit trubbigt genom köttet. "Till att skåda hans natur räcker inte skärpan i ett mänskligt förnuft, det må vara aldrig så rent och klart." (5) Människan uppfattar Gud med hjälp av prakten och skönheten i hans verk och skapelse. Gud är alltså en andlig varelse som alla naturer har sitt ursprung genom. Gud är likt ett förnuft som inte behöver någon ort för att verka enligt sin natur. (6)

Förnuftet och själen är inte en kropp, menar O. "Hur kan en kroppslig varelse genomforska vetenskapernas lärosystem, tingens villkor och principer?". Inte heller kan en kropp förstå de gudomliga lärorna. Vi kan tillgodogöra oss dem via våra sinnen men dessa finns där för förnuftets ändamål. På så sätt är förnuftet och själen överordnat det fysiska. (7)

Guds natur är osynlig  (kol 1:15) och det är omöjligt att se honom på ett naturligt sätt. O. menar att det även finns en intern osynlighet i gudomen. Sonen kan inte se Fadern och DHA kan inte se Sonen. Men att se och att lära känna är olika saker. Att bli sedd är något för kroppar att bli känd och lära känna är något för den andliga naturen. Detta stöder Origenes på b.la. Matt 11:27: "Och ingen känner Sonen utom Fadern, ej heller känner någon Fadern utom Sonen och den för vilken Sonen vill göra honom känd." (8) De texterna som talar om att "se" Gud handlar inte om fysisk syn utan om hjärtats, alltså att lära känna Gud.  Själsliga ting beskrivs ibland som fysiska i skriften. (Joh 6:32f. ,50f.) (9)

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.